krajobraz-GIS-analiza przestrzenna

Tomasz Giętkowski i współautorzy bloga: Sebastian Czapiewski, Jakub Makarewicz, Szymon Bryzgalski

Sposób na uatrakcyjnienie naszej mapy

Czasami chcemy aby nasza mapa wyróżniała się spośród innych, była kolorowa, w 3D i najlepiej miała niestandardowe sygnaturki. Oczywiście wszystko to jest do zrobienia. Dzisiaj jednak wpis o tym, jak w szybki i łatwy sposób sprawić, aby nasza mapa wyróżniała się spośród innych.

Najprościej do mapy dodać teksturę, która będzie stanowiła dla niej tło. Wybór tekstur zależy wyłącznie od naszego uznania (nie ma znaczenia czy będzie to stara, pomięta kartka, wstęgi marmuru, słoje drewna czy płomienie…). Przykładowe tekstury znajdziemy na przykład na tej stronie www.texturelib.com. Obrazy te należy zapisać do formatu .svg, do tego celu najlepiej posłuży nam program Inkscape (link do aplikacji znajdziecie na stronie głównej w stopce /Wolne oprogramowanie/).

W pierwszym etapie musimy przygotować naszą teksturę. Pobieramy plik tła, zapisujemy go na dysku i importujemy do programu Inkascape. Następnie zapisujemy go w formacie wektorowym .svg.
Inkascape_import

Odpalamy QGIS’a i dodajemy wybraną warstwę poligonową. Po jej dodani warto na początku utworzyć jej duplikat (PPM > /Duplicate/), ponieważ jedna z warstw (oryginalna bądź jej duplikat) będzie stanowiła tło. Wchodzimy w właściwości warstwy stanowiącej tło (musi się ona znajdować nad warstwą właściwą/duplikowaną).
svg_fill

W zakładce /Style/ zmieniamy opcję /Symbol layers/ > /Fill/ > /Simple fill/ > /Symbol layer type/ z /Simple fill/ na /SVG fill/. Następnie w dolnej części okna wskazujemy ścieżkę do miejsca w którym zapisaliśmy naszą teksturę w formacie .svg (po wskazaniu i dodaniu pliku czasami trzeba ponownie kliknąć na ścieżkę obiektu i potwierdzić operację Enterem). W wierszu /Texture width/ musimy również edytować szerokość naszej tekstury oraz zmienić jednostki wyświetlania na milimetry. W tej części musimy również zmienić opcję mieszania/łączenia naszej warstwy z teksturą z pozostałymi podkładami, dokonamy tego przy pomocy opcji /Layer blending mode/. Proponuję użyć opcji /Hard light/ (wyraźne kształty tektury) bądź /Soft light/ (tekstura delikatna). Zapisujemy i zatwierdzamy wybrane ustawienia.

Nie przejmujemy się, że nasza mapa zniknęła z podglądu, musi ona zostać „zblendowana” z warstwą właściwą. Drugą warstwę ustawiamy według przeznaczenia (kartogram, kategorie, kartodiagram, itd…) oraz włączamy w podglądzie. Dodajemy do tego jakąś ciekawą czcionkę i efekt murowany.

svg_texture_map

Wykorzystanie tekstury SVG na przykładzie gmin województwa kujawsko-pomorskiego

Inspiracją do tego wpisu oraz wielu innych działań związanych z środowiskiem GIS był blog Nathan’s QGIS Blog, do odwiedzania którego serdecznie zapraszam.

 

, , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>