krajobraz-GIS-analiza przestrzenna

Tomasz Giętkowski i współautorzy bloga: Sebastian Czapiewski, Jakub Makarewicz, Szymon Bryzgalski

#15 Rysowanie – czyli tworzenie obiektów na warstwie wektorowej cz. 2.

W dzisiejszym wpisie kilka słów o tym jak sobie pomóc przy tworzeniu obiektów warstwy wektorowej. Nowo utworzone obiekty możemy w prosty sposób edytować, łatwo sprawić aby
„przyklejały” się one do siebie (snapping), można edytować wierzchołki obiektów, dowolnie je przycinać, łączyć, dzielić. Do prostej edycji warstw wektorowych służą opcje w menu Edit.

Wiemy już jak tworzyć nowe obiekty w procesie wektoryzacji, często jednak zdarza się, że potrzebna jest edycja nowo powstałego obiektu, który nie spełnia naszych oczekiwań. Oto kilka wskazówek dotyczących podstawowej edycji obiektów.

Snappowanie, czyli przyciąganie wierzchołków nowo tworzonego obiektu do wierzchołków/segmentów obiektu już istniejącego. Aby skorzystać z opcji snappowania należy wejść w zakładkę Settings>Snapping Options. Warto skorzystać z opcji snappingu już na samym początku aby uniknąć problemu z dziurawymi lub nakładającymi się na siebie obiektami.

snapping options

W opcjach tych wybieramy kolejno: warstwę do której nowe obiekty (z jednej bądź z różnych warstw) mają być przyciągane, do których części obiektów nowe wierzchołki mają być przyciągane (wierzchołków lub segmentów/krawędzi), tolerancję oraz jednostki. Tolerancja to przestrzeń wokół wierzchołka. W momencie, kiedy kursor znajdzie się w jej obrębie, zostanie automatycznie przyciągnięty do danego wierzchołka. Po zaznaczeniu wskazanych opcji wyraźnie zauważamy przyciąganie nowo tworzonych obiektów/wierzchołków do tych już istniejących.
Dla obiektów poligonowych warto również zaznaczyć opcję Avoid intersections of new polygons, po jej włączeniu nowo dodawane obiekty poligonowe, które nakładają się na już istniejące obiekty, zostają przyciągnięte automatycznie do granic obiektów już istniejących. Opcja ta bardzo ułatwia i przyspiesza pracę z warstwami poligonowymi, ponieważ nie wymaga podwójnej wektoryzacji tych samych krawędzi/linii/granic.

snapping_sample

Warto również zaznaczyć opcję Enable topological editing aby uniknąć błędów topologicznych.

Edycja wierzchołków.
Często zdarza się, że musimy przesunąć, dodać bądź usunąć któryś z wierzchołków na mapie i aby dokonać którejś z tych opcji uruchamiamy edycję wierzchołków qgis_NodeTool Edit>Node Tool. Po zaznaczeniu wierzchołka, bądź grupy wierzchołków (z przytrzymanym klawiszem Ctrl) zmienią one barwę z domyślnie czerwonej na niebieską, a następnie możemy:
- usunąć zaznaczone wierzchołki przy pomocy klawisza [Delete]
- przesunąć zaznaczone wierzchołki poprzez ich przeciągnięcie
- bądź klikając dwukrotnie LPM na linię (segment) pomiędzy dwoma wierzchołkami możemy dodać kolejny wierzchołek obiektu

Dzielenie obiektów. Gdy zachodzi potrzeba podzielenia obiektu na kilka części (np. w wyniku podziału działki na mniejsze fragmenty) możemy skorzystać z opcji cięcia znajdującej się w menu qgis_SplitFeatures Edit>Split Features. wystarczy kliknąć LPM na punkt początkowy, zaznaczyć punkty w których obiekt ma zostać pocięty i PPM zaznaczyć punkt końcowy.

Łączenie obiektów. Aby połączyć ze sobą dwa obiekty w jeden musimy skorzystać z narzędzi selekcji, po zaznaczeniu obiektów przechodzimy do menu qgis_MergeFeatures Edit>Merge Selected Features, wybieramy które wartości z Tabeli Atrybutów mają zostać wpisane od nowej warstwy i klikamy OK.

Polecam również zapoznanie się z pozostałymi opcjami edycji obiektów, takimi jak:

qgis_DigitizingAtributes- dodawanie i usuwanie pierścieni wewnątrz obiektów
- dodawanie i usuwanie nowych pól danego obiektu poza jego obrysem
- dodawanie nowych fragmentów obiektu przez proste wrysowanie

Poniżej zastosowane opcje w praktyce (dodawanie nowych pól obiektu, dodawanie pierścienia wewnątrz obiektu, proste wrysowanie nowego fragmentu obiektu).
digitizing_sample

 

, , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>